FakePR

0
86
Rate this post

FakePR

Standardowym sposobem na uzyskanie tzw. FakePR jest przekierowanie strony na istniejącą stronę z wysokim PR i czekanie na eksport.

Inna możliwość, aczkolwiek mało znana, to stworzenie dokładnej kopii strony z wysokim PR bez wykonywania przekierowań. Algorytm googiela jest na tyle “sprytny”, że widząc taką samą treść pod dwoma adresami wybiera sobie jeden – lepszy. Można to zaobserwować na przykład na wszystkich stronach z podstawowym “błędem” optymalizacyjnym, czyli linkowaniem ze wszystkich podstron do http://example.com/index.php zamiast po prostu do http://example.com. Przykład (strona nie moja): http://motoarena.unl.pl =PR3 i http://motoarena.unl.pl/index.php =PR3, mimo, że do tego drugiego nie prowadzą żadne zewnętrzne linki. Warto tu sprawdzić zapytanie info:motoarena.unl.pl/index.php. Podobnie może to działać między różnymi domenami, choć tu nie podam przykładu.

Przy okazji widać, że googielek radzi sobie całkiem nieźle nawet bez wprowadzonego w tym roku rel=”canonical”.

Dlaczego PR rośnie/jest wysoki

Jeśli chcesz mieć wysoki rzeczywisty PageRank, musisz mieć linki. Tylko i wyłącznie. Jeśli ktoś twierdzi inaczej – kłamie (lub skorzystał z ww. metody). Za wzór niech posłuży blog Mariusza Gąsiewskiego, którego świetna treść nie wywindowałaby PR do 7. Za to link z oficjalnego bloga Wielkiego G. (PR8) jak najbardziej wystarczył.

Pojawiają się czasem doniesienia o przyznaniu PR za treść. Stwierdzenie błędne, nie chodzi o treść, a dobre linkowanie wewnętrzne. Cezary Lech przedstawił to też w czasie wykładu pt. “Zrozumieć PageRank“: ze wzoru wynika, że każda podstrona serwisu ma podstawową, minimalną wartość PR. Jeśli stworzysz wystarczająco dużo podstron i dobrze je zlinkujesz, możesz otrzymać wysoki PR. Mnie osobiście udało się swego czasu uzyskać PR2 “z niczego”. Istnieją podobno przypadki PR4 otrzymanych tym sposobem.

Jeszcze jedną możliwością uzyskiwania nadspodziewanie wysokiego PageRanku jest link, który w momencie eksportu tymczasowo był umieszczony na stronie z wysokim PR. Przykładowo strony, które w odpowiednim momencie znalazły się na stronie głównej Digga (PR8) otrzymują spokojnie PR5. Podobnie może być z naszymi polskimi katalogami, które na wszystkich podstronach wyświetlają ostatnio dodane linki. Wreszcie zmienne SWL-e, w których nasz link akurat w dobrym momencie znalazł się na dobrej stronie. Należy mieć tylko na uwadze, że nowa wartość w G.Toolbarze pojawia się kilkanaście dni po rzeczywistym eksporcie.

Dlaczego PR spada/jest niski

Z biegiem czasu PageRank “ulatuje”. Po pierwsze linki mają tendencję do znikania… Ale co ważniejsze strona, która 5 lat temu miała PR5, i która w ciągu tego czasu nie zmieniła się jeśli chodzi o linki, dziś ma pewnie PR3. Czemu? Internet się rozrasta, codziennie powstają miliony stron, jeszcze więcej jest linków, a więc googiel musi co jakiś czas dostosowywać przeliczniki rPR -> tPR, w przeciwnym wypadku po jakimś czasie zaroiłoby się od PR10. Jest to zatem swoisty rodzaj inflacji: mimo utrzymywania takiego samego poziomu rPR, moc danej strony relatywnie spada.